woensdag 1 juni 2011

Mariska luistert: Eddie Vedder - Ukulele Songs

De mooie Eddie Vedder (je weet wel, die van Pearl Jam) met een ukulele? Sounds good! 


Mariska luistert en schrijft:

1. "Can't Keep"   2:35
Van deze openingstrack word ik een beetje zenuwachtig. Het zal het herhalende melodietje op de ukulele zijn. Maar van Eddie Vedder word ik blij. Wat een stem heeft die man.

2. "Sleeping by Myself"   1:54
Dit klinkt al relaxter dan ‘Can’t Keep’. Een mooi liedje waarvan de titel eigenlijk al voor zichzelf spreekt. Een citaat:

“I should have known there was someone else
Down below I always kept it to myself
Now I believe in nothing
Not today as I move myself out of your sight
I'll be sleeping by myself tonight”

Eddie Vedder met liefdesverdriet, het zou niet moeten mogen. Maar er komt wel een mooi en puur liedje uit voort.

3. "Without You"   3:19
‘Without You’ begint met een lekker riedeltje op de ukulele. Ik begin te wennen aan het karakteristieke geluid van het instrument. Lekker folky en in tegenstelling tot het vorige nummer word ik hier best blij van. Een liefdesliedje!

4. "More Than You Know" (lyrics: Billy Rose & Edward Eliscu, music: Vincent Youmans) 2:25
In het begin dacht ik “Hé, wat een leuk melodietje!”, maar al snel slaat dit om in iets anders. “I need you so, more than you know”. Eddie, wat je hier nodig hebt is geen ukulele. Zet er een mooie pianomelodie onder!
More Than You Know’ komt oorspronkelijk uit 1929 en is gecomponeerd door Vincent Youmans, een Broadway producent.

5. "Goodbye"   2:28
Ook al zijn de teksten goed en gevoelig, toch kan ik het niet serieus nemen door die donderse ukulele. “I guess that this is goodbye” I guess, yes. Misschien dat dit album prima werkt op een zomerse dag, terwijl je met een biertje of wijntje in het gras ligt. Maar op een niet-zo-heel-erg-zonnige-dag is dit niet mijn favoriete album.

6. "Broken Heart"   2:36
Hé! ‘Broken Heart’ klinkt beter! Alweer een liefdesverdrietliedje, opvallend. Nu de ukulele gebruikt wordt om lekker aan te plukken is het een veel toegankelijker geluid. Ja, dit is wel mooi.

7. "Satellite"   2:19
Het begin is niet zo bijzonder, gewoon, een liedje. Maar wanneer het refrein begint slaat het nummer op een rare manier om. Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven, maar het ‘klopt’ niet. Het refrein lijkt van een ander nummer. Eddie’s stem verleid me hier ook niet zo. Hij lijkt een beetje boven de muziek te zweven.  Jammer, want de tekst is wel mooi:

“I've seen the light, I'm
satisfied that
the brightest star is you
satellite, I'm
holding tight
beaming back to you”

Niet bijster origineel, wel mooi.

8. "Longing to Belong"   2:48
Ah, dit is zeker ook weer zo’n jaren ’20 nummer”, is het eerste wat ik dacht bij het horen van ‘Longing to Belong’. Maar nee, het is echt door Eddie Vedder zelf geschreven. Hé! Een cello! Dat geeft een nieuwe dimensie aan het album. Dit nummer is de eerste single van het album. Een goede keus, wat mij betreft. Nice one, Eddie!

9. "Hey Fahkah"   0:09
Een tussenstukje, één akkoordje, verder geen muziek, wel een lachende Eddie die je op zijn ukulele hoort trommelen. De beste had het blijkbaar naar zijn zin. Dat vind ik altijd fijn om te weten. Als je zelf maar blij word van je muziek!

10. "You're True"   3:23
Dit klinkt goed! Dit vind ik een typisch Eddie Vedder-liedje. Vraag me niet waarom. Luister het maar, dan snap je het waarschijnlijk.

11. "Light Today"   2:41
‘Light Today’ start met het geluid van golven. Nu is de Hawaï-feeling helemaal compleet. Ik zie Eddie al zitten, in een gebloemde korte broek op een strand tussen de Hula-dames. Na het googelen van een aantal Hawaï-foto’s klinkt de muziek opeens heel anders. Kijk maar:


12. "Sleepless Nights" (Felice Bryant & Boudleaux Bryant) 2:39

Felice Bryant en Boudleaux (toffe naam!) Bryant waren een country-duo. En dat is ook te horen in deze versie. Eddie toch, dit werkt niet. Hoe zeg ik subtiel dat ik dit een zeiknummer vind? O, zo dus.

13. "Once in a While" (lyrics: Bud Green, music: Michael Edwards) 1:45
Een oud jazznummer, ook een cover. Ik vind het opvallend dat Vedder ècht oude nummers heeft uitgekozen om vervolgens te verbouwen tot ukulele-

14. "Waving Palms"   0:37
Wat een toepasselijke titel. Hawaï!  Leuk tussenstukje. Ik krijg spontaan zin om door m’n tuin te gaan dansen.




15. "Tonight You Belong to Me" (lyrics: Billy Rose, music: Lee David) 1:42
Een duet met Cat Power. Beide stemmen matchen goed. Weer een jaren ’20 nummer, wat ook weer goed hoorbaar is.

16. "Dream a Little Dream" (lyrics: Gus Kahn music: Fabian Andre & Wilbur Schwandt) 1:29
Wanneer dit nummer begint word ik een beetje bang van Eddie’s hele donkere stem. Weer een oudje, dit keer uit de jaren ’30. Ik vind dit niet zo’n mooie uitvoering. The Mamas & The Papas deden het leuker! Want ja, die hebben hem ook opgenomen.


Over het algemeen bevat ‘Ukelele Songs’ vrij korte nummers. Tien songs halen de tweeëneenhalve minuut niet. Maar daar tegenover staat wel dat Vedder zestien nummers op dit album heeft gezet en dat hij gewoon een goede stem heeft. Dit album bevat een paar nummers uit de jaren ’20 en een enkele uit de jaren ‘30, die omgebouwd zijn naar ukulele-stukken. Gewaagde actie, maar ik vind het wel wat hebben. ‘Longing to Belong’ is mijn favoriet! 

Ik kon de officiële video niet plaatsen, maar het gaat om de muziek. Kijk en geniet:



Ik vermoed dat dit album het prima doet op een mooie zomerdag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten