maandag 13 juni 2011

Marble Sounds & The Bony King Of Nowhere

Afgelopen donderdag stonden de Belgische bands Marble Sounds en The Bony King Of Nowhere in Mezz.

Afgezien van het feit dat ik Belgen en hun accenten erg grappig vind, bleken ze ook nog een èrg mooie muziek te maken. Het luisteren waard, mensen!

Mezz was ingericht als een ware snoezelruimte, compleet met kussens waar mensen mee op de grond konden zitten en statafels om relaxt hangend naar de shows te kunnen kijken. Ik vond dat er een heerlijke sfeer hing. Mensen zaten op de grond, hingen aan een tafel of stonden met een biertje.

Marble Sounds was mooi! Deze Beligsche heren maken veel gebruik van voorgeprogrammeerde geluidjes, wat een mooie, dromerige sfeer geeft. Deze band maakt sprookjesachtige liedjes en van een bezoeker hoorde ik de opmerking: “Het klinkt als een verstaanbare versie van Sigur Rós.” Dat vond ik wel een aardige vergelijking.

Er was weinig licht en veel rook, maar ik heb toch wat foto’s (klik voor vergroting) kunnen maken:




  

Filmpje:



Bij opkomst van The Bony King Of Nowhere kwam alleen The King himself het podium op. Deze jongeman komt uit Gent. Ik was meteen onder de indruk van zijn fragiele uiterlijk, inclusief lang, smal lichaam bekleed met een zwart smal pak en een akoestische gitaar. Bram Vanparys, zoals persoon in kwestie heet, maakt ook mooie luisterliedjes. Soms wordt hij vergezeld door zijn band, soms niet. Dat geeft een best fijne afwisseling. Wanneer de band wel op het podium is, verblijden ze het publiek (mij ieder geval wel) met prachtige achtergrondzang, die door de meerstemmigheid ook bijzonder sferisch is. Mijn complimenten trouwens voor de drummer / percussionist / achtergrondzanger / organist. Deze man speelde telkens iets anders. De rest van de muzikanten was ook prima. Een dame achter het orgel die met haar stem een andere (vrouwelijke) dimensie aan de achtergrond zang gaf. Een prima gitarist die naar mijn idee een beetje te veel in het donker stond (hij was goed!) en een bassist die niet zo opviel, zoals bassisten dat vaak doen.
Complimenten ook voor het geluid in de zaal, niet te hard, niet te zacht, gewoon prima.  

Als laatste nummer speelde de voltallige band, midden in de zaal en omringd door het publiek een akoestische cover van Townes van Zandt. O, wat waardeer ik zulke acties! Kampvuur, waar was je?! Erg mooi!

Foto’s (klik voor vergroting):







Filmpje:



Een nog een filmpje opgenomen tijdens de Townes van Zandt-cover door een bezoeker van Mezz:




Meer info over Marble Sounds is hier te vinden. Over The Bony King Of Nowhere lees je hier meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten